donderdag 13 november 2008

Check.... Sedona en meer!!

Hoi hoi,

Onder het genot van een lekker biertje kan ik weer terug kijken op een week die er weer prima uit zag, eentje volgens het boekje zou je haast wel kunnen zeggen!!!

Woensdag was het weer zover; een check. Deze keer een module evaluatie, dat wil zeggen dat ze kijken of je snel genoeg vooruit gaat. Je kan slagen of falen maar in het geval van een "fail" moet je alleen 1 of 2 dx'en vliegen en dan mag je verder gaan. Geen nood aan de man in geval van falen maar is een stuk beter voor je ego als je gewoon een "Pass" op je formulier krijg. Het tweede was mij gegund gelukkig, wel een aantal slordigheidjes nog dus die moeten er rap uit. Mijn radio techniek was echt beroerd, drie keer op verkeerde frequentie beginnen te praten, te weinig positie calls gemaakt en het liep niet lekker. Keek op sommige momenten ook eventjes te veel en te lang naar binnen met checklisten gebruik en het bereken van een heading en afstanden. Dat laatste is als de instructeur zegt dat je van je route af moet en naar een ongepland vliegveld moet vliegen. Je bent dan als een dolle aan bedenken welke heading je nodig hebt, hoe ver het vliegen is, hoelang je er over gaat doen en hoeveel brandstof je nog over hebt als je er aankomt. Best lastig. Maar goed er zijn nog een aantal vluchten om ook deze plooien glad te strijken, dus dat komt allemaal wel goed. Tijdens de debriefing kreeg ik de vraag of ik wist wat een sterile cockpit is. Ja dat weet ik best, dat is een cockpit waar je alleen het nodige zegt over de vlucht en verder je mond houdt, dus geen koetjes en kalfjes. Beetje jammer dat als je 16 minuten rechtdoor moet vliegen en na drie minuten de dingen die moest doen hebt gedaan en dan alleen nog alles goed in de gaten houden en regelmatig controleren of je de juiste course te pakken hebt. Volgens de KLS regels moet je onder de 3000 boven grond niveau een sterile cockpit hebben. Ik zat daar boven, je kan dan best eventjes praten over een aantal dingen. Zag een ontzettend grote boerderij met duizenden koeien en zei daar wat over om toch maar ergens over te praten, moet toch wat:P. Die vlieger ging niet op!!

Maar goed het zij zo. Na een wat trage start kan ik dus best terug kijken op een aardige reeks de laatste maand.

Vandaag ben ik naar Sedona geweest, dat is een vliegveld dat op een berg ligt, echt een fantastisch gezicht. De omgeving daar is prachtig je weet niet wat je ziet. Helaas mag ik geen fot's maken tijdens de vlucht dus ik heb een aantal foto's van internet gehaald om toch te laten zien hoe het eruit ziet. Was mega druk op het vliegveld, maar zijn er eventjes geland om toch wat meer van de omgeving te kunnen genieten, instructeur heeft eventjes een stukje getaxied zodat ik alles kon zien, was weer helemaal te gek!!! Toen ik 's avonds op het nieuws keek bleek dat er vlakbij een vliegtuigje had geprobeerd door een berg te vliegen, was hem helaas niet gelukt.....

Op de terug weg kreeg ik een diversion naar Payson, een vliegveld dat oost van de route lag. Ik stuurde niet meteen de geschatte richting op met als resultaat dat ik op de helft van de diversion een slordige 5nm (9km) van course was geraakt. Na wat reken werk ben ik er toch wel gekomen. Is een bepaalde methode voor om weer de goede richting op te sturen en die komt verrassend goed uit meestal.

Na de touch and go op Payson ben ik terug gevlogen. Onder weg nog bosbrandje gezien, daar zijn we maar om heen gevlogen.

Paar jongens uit mijn klas zijn van achter aangereden door een auto toen ze op de uitvoegstrook stonden te wachten, door twee jongens van 16 en 17. Eentje heeft nu echt goed last stijve nek en staat dus ook een week stil. Auto is zo goed als zeker total loss. Weer een goed voorbeeld van het soms wat rare systeem van de Amerikanen. Drinken met 21 maar rijden met 16; "Jeah sure!!!"

Ik heb hier echt een fantastiche tijd maar je ziet nu wel duidelijk dat in Nederland alles een stuk beter is geregelt. Dat wil niet zeggen dat de pret gedrukt wordt. Vlieg veel en best lang ook laatste tijd zie mezelf vooruit gaan. Niet altijd even hard naar mijn zin maar moet ook realistisch blijven. Heb het ontzettend naar mijn zin met deze instructeur, lig helemaal dubbel om hem!

Dat was het weer voor deze keer.

De groeten!!

Chris

Geen opmerkingen: